TIPPELIGAEN TIL CANAL +

Norsk Breddefotballforening (NBF) reagerer kraftig på salget av Tippeligaen til Canal +

 

Norsk Breddefotballforening (NBF) reagerer kraftig på salget av Tippeligaen til Canal + og mener at Norges Fotballforbund har brutt alle tidligere ryddige prinsipper i forhold til salg av rettigheter.

Vi reagerer på måten salget har skjedd på, på dobbeltrollen enkelte synes å spille fra forbundsstyrets side, og på de konsekvenser et slikt salg har på interessen og oppslutningen om norsk fotball.

Det er ganske mange i norsk fotball som ikke har tilgang på Tippeligaen “live”, og som har støttet sitt lag og vist sitt engasjement overfor norsk toppfotball gjennom å bivåne fotballen gjennom NRK og TV2 som er allmenkringkastere.

Større deler av norsk toppfotball blir nå vist på betalingskanaler, noe som gjør det både dyrere og vanskeligere for norske fotballtilhengere å få sett kampene.

Vi føler dette som et solospill fra deler av norsk toppfotball, kun som et middel  for kortsiktig gevinst uten å ta med i beregningen alle de som i dag er engasjert i breddefotballen og som utgjør ryggraden av tilskuerne på kampene i Tippeligaen, og som engasjerte supportere ellers.

Enda mer betenkelig er holdningen fra forbundsstyret i NFF, som har vært med på denne løsningen som kun er et middel for å skyte enda flere penger inn i toppfotballen og hvor ingenting drypper ned i breddefotballen som står bak en stor del av de spillerne som i dag spiller i norsk toppfotball.

Det er å håpe at konsekvensene for interessen og oppslutningen om norsk fotball ikke blir altfor store, men vi ser denne saken som en klar indikasjon på at Norsk Toppfotball styrer norsk fotball reelt, i hvert fall når det gjelder fordelingen av de store pengene.

Vi ser også forholdet til Norsk Tipping som en sak som kan få store konsekvenser dersom Canal+ samarbeider med de utenlandske bettingselskaper som de gjør ellers, og gir disse innpass på det norske reklamemarkedet gjennom sendingene fra Tippeligaen.

Norsk Tipping har vært norsk fotballs beste samarbeidspartner gjennom en årrekke og har bidratt til flere tusen breddeanlegg landet rundt, midler som breddefotballen ikke hadde klart seg uten.

Vi stiller oss derfor svært undrende til Norges Fotballforbunds styre og deres håndtering av denne saken, og kan ikke forstå at Tippeligaen selges uten en budrunde, og på en måte som virker så betent og hemmelighetsfull at den ikke gir mulighet for andre tilbydere.

Vi finner det også merkelig at Canal+ ikke ønsker en åpen budrunde på mediarettighetene, og bare det setter hele avtalen i et underlig lys.

Det mest underlige er kanskje at de fra NFF`s administrasjon som er fagpersonene i slike saker, og som tidligere har høstet mye ære for salg av rettigheter og sponsorater, trekker seg i protest mot en avtale som forbundsstyret tydeligvis ikke har noen kvaler med å godkjenne.

En nettside fra Fjellvann